Etiska metoder kan hjälpa företag att upprätthålla ett positivt rykte och vinna förtroende från viktiga intressenter, t.ex. konsumenter. Företag med stark etik kan ofta locka till sig bra medarbetare och minska personalomsättningen.
Ledningspersonal bör vara de första att föregå med etiskt exempel för sina anställda. Om de inte själva agerar med integritet är det svårt att förvänta sig att andra ska göra detsamma.
Skapa en uppförandekod
Att skapa och visa upp en uppförandekod är ett viktigt steg för företag att uppmuntra etiskt beteende. Det är ett sätt för organisationer att kommunicera sina värderingar, principer och standarder på ett offentligt sätt till anställda, kunder och klienter.
Att ha en uppförandekod på plats är inte en fullständig lösning på alla etiska dilemman som kan uppstå, men det visar personalen organisationens vägledande principer och ger dem en referenspunkt för att göra etiska val. Dessutom är en uppförandekod viktig ur efterlevnadssynpunkt och kan användas som dokumentation om en anställd skulle ägna sig åt oetisk verksamhet.
För att en uppförandekod ska fungera är det viktigt att alla på företaget bidrar och köper in sig. Att inkludera olika teammedlemmar från alla avdelningar och positioner i skapandet av uppförandekoden främjar samarbete och bygger moral. Att hålla uppförandekoden uppdaterad och kommunicera ändringar till alla medarbetare bidrar dessutom till att den fungerar bättre för företaget.
Uppmuntra etiskt beteende
Forskning visar att när företag lyfter fram etiska förebilder uppmuntrar det andra anställda att följa efter. Ett företags uppförandekod bör vara offentligt tillgänglig för alla att se, och ledare bör främja föredömligt beteende i presentationer och publikationer. Chefer kan också skapa möjligheter för kollegor att göra vänliga handlingar mot varandra, vilket har visat sig öka sannolikheten för att kollegor ska berätta om oetiskt beteende.
Dessutom är det viktigt att ställa höga förväntningar på etiskt beteende genom att göra företagets policy tillgänglig för alla intressenter, inklusive finansiella investerare, personal och det lokala samhället. Det är också bra att ha etiska överväganden i åtanke genom att ofta ta upp etiska frågor på möten, utbildningar och i kommunikationen med medarbetarna. Om man är van vid en hög moralisk självuppfattning – som New York Times när skribenten Jayson Blair plagierade flera artiklar – kan det ha bidragit till en etisk blind fläck på tidningen som gjorde att Blairs misskötsamhet passerade obemärkt förbi.
Belöna etiskt beteende
Företagsledare som uppvisar ett etiskt beteende kan höja moralen hos medarbetare och kunder. Å andra sidan får företag som agerar oetiskt negativa konsekvenser som dyra böter och stämningar, vilket skadar företagets rykte och avskräcker potentiella investerare och framtida medarbetare. Företagen bör skapa en kultur som främjar och belönar etiskt beteende. Detta kan ske genom att etiken blir en central fråga i intervjuer, utbildning och diskussioner, genom särskilda ekonomiska incitament (t.ex. befordran och vinstdelning), genom att etiska normer införlivas i utvecklingssamtalen och genom att man lyfter fram arbetstagare som uppvisar ett exemplariskt etiskt beteende.
Dessutom bör företagen reagera på små etiska övertramp på ett sätt som uppmuntrar till lärande snarare än förlägenhet. Till exempel genom att fokusera på vem som skadades och hur överträdelsen kunde ha undvikits snarare än att kritisera personen för sitt misstag. Detta kommer att bidra till att förhindra att pinsamhetsfaktorn avskräcker från framtida etiska övertramp. Genom att göra detta kan de dessutom se till att medarbetarna säger ifrån när de ser sina kollegor bete sig oetiskt.
Skapa en förtroendefull relation mellan ledningen och medarbetarna
Människor härmar i allmänhet beteendet hos dem de arbetar med, så om cheferna föregår med etiskt exempel för sina medarbetare blir det lättare för dem att anta liknande beteenden. Detta inkluderar att respektera och upprätthålla lagar, vara ärlig i alla frågor och inte felrapportera eller dölja information. Det är också viktigt att chefer belönar etiskt beteende när de ser att det förekommer. Det kan handla om att nämna det i presentationer eller publikationer, ta upp det i medarbetarnas utvecklingssamtal eller helt enkelt bekräfta det när de ser kollegor bete sig på ett etiskt sätt.
För att uppmuntra moralisk utveckling hos sina medarbetare bör chefer skapa en psykologiskt trygg miljö där det inte är tabu att erkänna misstag. De bör också se till att medarbetarna kan lära sig av andras misstag genom att ge feedback och dela med sig av etiska inlärningsmöjligheter. Slutligen bör de anpassa ekonomiska incitament till etiska resultat, säger Kouchaki och Smith. Detta kommer att öka motivationen att agera etiskt och förbättra företagets övergripande resultat.